Matčino školní odpoledne
Psaní
domácích úkolů
s dětmi
se pro mě
pomale, ale jistě
stává noční
můrou.
Taková odpolední mučírna.
Navíc když
máte prvňáka
a druhačku.
To je varování pro všechny,
kteří
si myslí, že
pořídit
si děti
rychle po sobě
je nějaká
výhra. Když
byli malí, pořád
jsem slýchala: „To nic, teď
to musíš
vydržet,
ale pak už
to bude dobrý.“ Tak pořád
čekám,
kdy už
to bude konečně
dobrý, ale začínám
tušit,
že
to byla jen slova útěchy
a dobrý to asi nebude nikdy. Snad až
půjdou
na vysokou, každý
do jiného města
nebo státu. Nebo až
skončím
u Chocholouška
a bude mi už
všechno
jedno. Neustálá žárlivost
jeden na druhého a pátrání po tom: „koho máš
víc ráda,“ mě
neskutečně
„vyšťavuje“
už
samo o sobě.
A teď
k tomu ještě
to učení.
Pro
začátek
jedna příjemná
věc,
dojíst po dětech
svačiny.
To abych se na to trošku
posilnila. A tím výčet
příjemných
věcí
končí.
Když
jsem takzvaně
„v redukci“ , což
jsem teď
skoro neustále, tento bod odpadá.
První
těžký
úkol, donutit osmiletou prepuberťačku,
sednout si ke stolu a vypnout tablet, kde nás mňoukavým
hlasem sedmnáctiletí jihoameričtí
puberťáci
přesvědčují
o své nehynoucí lásce. Mám ráda španělskou
hudbu, ale co je moc, to je moc. Madam samozřejmě
neposlechne. Nevypne, jen zeslabí, asi si myslí, že
už
jsem tak stará a nedoslýchavá, že
to nepoznám.
„Řekla
jsem vypnout,“ zeslabíme.
„Řekla
jsem vypnout!“, ještě
o trochu víc zeslabíme. Když
už
řvu
potřetí:
„řekla
jsem vypnout!!!!“ s protočením
očí
se tablet vypne a madam zjistí, že
má žízeň
a musí na záchod, takže
jsme v podstatě
zase na začátku.
No
nic, tak začneme
se synem. Jakožto
prvňáček,
by si zasloužil
klidnou péči.
Stojím tedy nad ním a klidným hlasem mu říkám,
co má dělat.
Po chvíli mi říká,
že
by si to radši
psal sám. Hledám tedy dceru. Přinutím
ji znovu si sednout ke stolu, vypnout znovu všechna
média a alespoň
jednu ruku, kterou by mohla psát, vytáhnout ze sáčku
chipsů,
které si mezitím donesla i přes
můj
výslovný zákaz jídla v pokoji.
„Myslíš,
že
už
bychom mohly začít
psát?“, ptám se sladce, ale už
mi pomaličku
začíná
cukat oko. A to jsme ještě
pořádně
nezačaly.
Hurá, dcera má napsané první slovo, ale už
je tu problém. Nepíše
pero nebo nerozumí zadání – něco
se vždycky
najde. Jen pro upřesnění,
dcera nechodí do zvláštní
školy
nebo tak, školu
zvládá naprosto bez problémů.
Jen ještě
nepochopila, že
se ty úkoly udělat
musí děj
se co děj
a pořád
to zkouší.
Takže
konečně
začneme,
a už
volá syn, že
už
to má. Koukám na to dílo a říkám
si, že
to asi nebyl nejlepší
nápad nechat ho to dělat
samotného. Takže
gumujeme, případně
zmizíkujeme s mým patřičným
komentářem.
Syn začíná
plakat, protože
se mi to nelíbí a protože
to musí dělat
znovu.
Do
toho začne
vřeštět
Violetta se svým trápením. Skokem vypínám ten zatracenej tablet
a vřeštím
já, jestli už
má alespoň
jeden řádek.
Ale nemá, protože
ona bude psát jedině
se mnou. Tudíž
přebíhám
od jednoho k druhému, do toho kontroluji sešity,
ořezávám
tužky
a diktuju diktát. Např.
včerejší
text: Na střeše
sedí holub. Jakub mu nese zrní. Holub nechce. Holub má Jakuba rád.
Tak ten mi přijde
absolutně
ujetej. Představuji
si ty moje úhlavní nepřátele
holuby, kteří
nám neustále káleli na terasu a jak jsem kvůli
nim volala deratizéry, aby mi řekli,
že
se s nimi nedá nic dělat
a vida, možná
mě
dokonce měli
chudáci rádi a já takhle na ně.
Nojo, ale jak se to pozná, že
vás má holub rád.
Následuje
písanka. Dítě
má v hlavě
jen Violettu, takže
v klidu napíše,
že
ptákům
se přední
končetiny
změnily
v ruce a ani se jí to nezdá divné. Znovu zmizíkujeme. Já jdu zkontrolovat oheň,
který je jako vždy
vyhaslý a cestou kolem lednice přemáhám
nutkání nalít si něco
ostřejšího
na nervy.
Syn
musí ještě
dělat
matiku a číst
ze Slabikáře.
Dcera má taky čtení,
ale oba chtějí
číst
naráz. Není v mých silách se rozdvojit a tudíž
propuká hádka, kdo bude první číst,
jejíž
výsledkem je, že
nečte
nikdo, a syn mě
obviní, že
mu nic nedovolím. Tím je myšleno
to čtení
a taky že
chci, aby dostal pětku,
protože
se musí do zítřka
naučit
básničku.
Tímto se nám výrazně mění
priority. Jdeme na tu básničku
a dcera se urazí a jde si natruc pustit Violettu, takže
se musíme zavřít
do ložnice.
Za
chvíli mají oba hlad, a diví se, jakto, že
bude jen rohlík. Zkrátka takové jedno běžné
odpoledne. Už
se těším
na zítra a doufám, že
nedostanu večer
výhružný
mail od paní učitelky,
jakto, že
nesbíráme pomerančovou
kůru
– protože
nám zplesnivěla
na okně
:)

Ja se tesim, ze nebudeme muset rano vstavat a budit Noelka, aby jsme sli zavest dceru do skoly. Chodi taky do prvni. Nastesti se ale uci sama, takze tato doucovaci kapitola zatim odpada. Uvidime, jak to bude na druhy rok. Drzim palce a pevne nervy💋
OdpovědětVymazatAndreablog
No to vstávání taky :) To je šikovná, že se učí sama, to je super :) Třeba se toho také někdy dožiju :)
VymazatOpět nemá chybu! =D Neuvažuješ o sepsání do něčeho jménem kniha? :-)
OdpovědětVymazatDěkuji :) O knize uvažuji, tak třeba časem :)
VymazatJé, to mám radost... :-)
VymazatMalé děti, malé starosti, velké děti, velké starosti :) Člověk nebude mít klid nikdy :D Skvělý článek :)
OdpovědětVymazatPřesně tak :) Děkuji :)
Vymazat